Begreppet Responsive Webbdesign (RWD) myntades 2010 och sen dess har utvecklingen av mobila enheter fört den reponsiva utvecklingen framåt i en rasande takt.

Att applicera responsiv webbdesign på din hemsida innebär att du skapat en design som tillåter att layouten förändras beroende på vilken typ av skärmstorlek och skärmupplösning som besökaren använder när hen surfar in på din sida. Innehållet så som bilder, kolumner, text och knappar anpassas och skalas ner för att blir mer användarvänligt på den valda skärmtypen.

Varför RWD?

Men varför ska man ha en responsiv hemsida då? För att en stod del av svenskarna som använder internet gör de på sina mobila enheter. Förutom alla appar man använder så shoppar man både mat och kläder på webben. Därför blir det viktigt att erbjuda en så bra upplevelse som möjligt samt att UX designen är bra så inte besökaren lämnar hemsidan och du förlorar konverteringar eller en chans att visa upp din verksamhet. Så en bra hemsida med rätt design kommer kunna öka dina möjligheter till försäljning och nya kunder.

Det får helt enkelt inte skilja sig åt mellan vilken typ av skärm som besökaren väljer att använda. Med en rätt responsiv sida sker anpassningen automatiskt och det kommer göra så innehållet blir lätt att se, rätt innehåll visas utifrån besökarens behov, du visar att du är seriös och funktioner så som knappar eller länkar kommer anpassas för att kunna navigera rätt och lätt på sidan.

Har du anpassat din hemsida eller är det dags att fixa det?