Är du en företagare som har en hemsida som du önskar hade haft fler användare eller sålt mer av dina produkter? Då borde du börja jobba med SEO. SEO, eller sökmotoroptimering, är processen för att göra din webbplats mer synlig för personer som använder sökmotorer som Google och Bing. När du optimerar din webbplats ökar du dina chanser att dyka upp högre i sökresultaten, vilket kan leda till mer trafik och fler kunder. Och eftersom SEO är en långsiktig strategi kan det också hjälpa dig att bygga upp auktoritet och trovärdighet hos potentiella kunder. SEO arbetet ser inte likadant ut för alla kunder utan alla kunder är unika och deras sidor kräver olika typer av åtgärder. Man brukar dela upp arbetet i två huvud kategorier, on-page och off-page. Båda är extremt viktiga för att SEOn ska kunna bli så optimal som möjligt. On-page är allt arbete som en tekniker utför på sidan, det kan handla om att lägga in och strukturera texter, lägga till rubriker och ändra metadata. Off-page är allt arbete som sker utanför sidan och som inte syns men som gör stor skillnad. Exempelvis som att rensa bort spamdomäner som länkar till din sida eller lägga länkar till din sida från starka domäner. Så om du letar efter sätt att förbättra din synlighet online och nå fler kunder, läs mer om SEO och hur det kan gynna ditt företag.